Skip to content

– En drøm som har gått i oppfyllelse

På få år har Unike Hoteller vokst fra å være en drøm til å bli en hotellsuksess. Siden oppstarten i 2016 har hotellkjeden opplevd en enorm vekst, og hotellkonsernet består i dag av ni hoteller, med et tiende hotell under utvikling.

Tekst: Ingeborg Øien Thorsland

Jeg tror hemmeligheten er å jobbe med hjertet og gi det lille ekstra, sier konserndirektør og gründer Morten Christensen. Eventyret om Unike Hoteller handler kort fortalt om økonomisjef Christensen som ble lei av å regne på hvordan man skulle redusere utgifter ved å effektivisere og standardisere hotelldriften. For økonomisjefen ville så gjerne styre etter magefølelsen, som jo en økonom ikke skal gjøre. Christensen valgte derfor å kjøpe et eget hotell som han kunne forme akkurat som han selv ville. Og når enden er god, er allting godt. Nå er den tidligere økonomisjefen konserndirektør for snart ti hoteller i en kjede som går så det suser.

Inspirert av europeiske hoteller har konserndirektøren bestilt uniformer til de ansatte. Og det er ikke fra hvem som helst, men fra samme skredder som syr uniformer til de ansatte på hoteller som Ritz og Savoy. Foto: Unike Hoteller

Viktig å være tro mot eget konsept

– Helt siden jeg kjøpte mitt første hotel har jeg hatt som mål å gjenskape den ærverdige hotellopplevelsen og være en motvekt til det strømlinjeformede. Fokuset vårt er på hvordan gjestene våre skal få mest mulig ut av oppholdet, sier Christensen.
For mens andre hotellkjeder gjerne fjerner, legger Unike Hoteller til. Hver minste detalj i innredningen er gjennomført eksklusiv, fra hotellets logo til pynteputer i fløyel og velfylte minibarer. Gamle hotellmanerer har blitt innført, og hvite duker og sølvbestikk er helt selvsagt i restaurantene. Og toalettrullen må være brettet og festet med klistremerke når gjestene ankommer rommene.

– For det er ikke bare et slagord, det er faktisk noe vi gjør. Vi vil gi en følelse av eksklusivitet. Det er en jungel av hotelltilbud der ute, og vi vil ikke kopiere, men tilby et reelt alternativ uten at det skal trenge å koste så mye mer.

–Jeg regner på kundetilfredsstillelsen og ser at vi blir valgt fordi gjestene våre ønsker å benytte seg av våre tilbud. Det er vanskelig å definere målgrupper, men vi er vel et mer aktuelt valg for dem over femti enn de unge, som kanskje har andre preferanser og verdier, sier Christensen. Foto: Unike Hoteller

Hvert hotell har en historie

Unike Hoteller har opplevd en rivende utvikling de siste årene. De fleste hotellene som er innlemmet i kjeden, er tidligere overnattings­steder og konferansehotell som ikke har gått særlig bra. Et annet fellestrekk var at dette alle var bygninger med masse sjarm, historie og potensial.
– Det første vi gjør, er å børste av støv og grave frem historien til det enkelte hotellet,
og gjøre det unikt.

Etter at Unike Hoteller har overtatt driften, har omsetningen steget betraktelig på de fleste stedene. To av de første hotellene som Christensen overtok, Hotel Wassilioff i Stavern og Kong Carl i Sandefjord, har allerede rukket å bli gaselle-bedrifter, det vil si at de har doblet omsetningen i løpet av fem år.
Begge hotellene har gjennomgått en kontinuerlig oppussing siden dag én. Hotel Wassilioff er inne i andre runde med oppussing, og snart vil seks nye rom stå klare. Alle rommene er da utstyrt med signatursenger fra Europa, med store gavler utsmykket med fløyel og diamanter.
– Vi skal være stolte av absolutt alle rommene på alle hotellene. Det er viktig for oss, understreker hotellsjefen.

–Jeg regner på kundetilfredsstillelsen og ser at vi blir valgt fordi gjestene våre ønsker å benytte seg av våre tilbud. Det er vanskelig å definere målgrupper, men vi er vel et mer aktuelt valg for dem over femti enn de unge, som kanskje har andre preferanser og verdier, sier Christensen. Foto: Unike Hoteller

Viktig å lage samlingspunkt

Overnatter du på Unike Hoteller er det heller ikke umulig å få en egen pikkolo
eller butler. Foto: Unike Hoteller

Et annet viktig mål for hotellkjeden har vært å skape samlingsplasser for lokalbefolkningen. Ved Grand Hotel i Åsgårdstrand, som Christensen overtok i 2017, fikk han bygget en brygge­restaurant i sjøkanten som har blitt veldig populær både blant lokalbefolkning og tilreisende. Noe tilsvarende ønsker Christensen å få til på Hotell Leikanger,
et gammelt hotell fra 1800-tallet som nylig ble innlemmet i hotellkjeden.

Foreløpig er det bare sesongbasert, men vi ser for oss helårsdrift på sikt, som vi har andre steder. Vi ønsker også her å skape arrangement og begivenheter som lokalbefolkningen kan delta på, og på sikt bli en slags storstue og et selvsagt valg når familiebegivenheter og lignende skal markeres.

Foto: Unike Hoteller

Hotellet i Leikanger ligger et stykke unna hovednedslagsfeltet til Unike Hoteller, men det bekymrer ikke hotellsjefen.
– Det er et perfekt hotell på et spennende sted. Naturen der oppe er helt fantastisk, et sted som sikkert flere og flere turister vil oppdage etter hvert, sier den alltid optimistiske hotellsjefen.