Fire elementer på Alby
2020: Den 44. utgaven av Tendenser har fått tittelen «Earth, Wind, Fire, Water», og viser tidsånden innen nordisk kunsthåndverk anno 2020.
Tekst: Ingeborg Øien Thorsland
Dette blir en utstilling for alle, med mye som skjer i selve galleriet og i området rundt. Det blir blant annet et åpent treverksted med kunstner Valentin Manz, som vil fylles av stadig flere kaninskulpturer. Det blir også visning av mange store nyproduserte verk. Alt i alt er det en konsentrert utstilling hvor publikum kan zoome inn på materialer i naturen, sier kurator Randi Grov Berger.
Hennes oppgave har vært å få oversikt over og samle inn noen av de rådende tendensene fra kunsthåndverksfeltene i Norden. I den anledning har hun besøkt kunstnere, kunstinstitusjoner og medlemsorganisasjoner i alle de nordiske landene. Det er resultatet av denne jobben som nå skal vises frem på Galleri F 15.
-Først og fremst er jeg veldig beæret over å få lov til å kuratere den 44. utgaven av Tendenser, og jeg gleder meg til å jobbe sammen med Galleri F 15 sitt fantastiske team. Alby gård er et godt sted for å kontemplere over kunsthåndverkets og samtidskunstens problemstillinger og tematikker, i perfekt kombinasjon med kaféens legendariske Alby-kringle, sier Grov Berger.
Til sammen sytten kunstnere og kunstnergrupper bidrar i årets utgave. Et fellestrekk er at kunsten som vises, reflekterer kunsthåndverkspraksiser er tett knyttet til biologi, geologi og kosmologi, med kunstnere som er opptatt av hvor materialene kommer fra, deres syklus og samtidens store miljøspørsmål. De fire elementene, jord, vind, ild og vann, er også tydelige medforfattere i disse verkene. Materialene som blir tatt i bruk, er hovedsakelig leire, metall, tre, bivoks, bronse, tekstil, plantepigment og andre organiske materialer fra naturen. Kunstnerne jobber på ulike måter, både i samarbeid med andre og i dialog med lokalområdet på Alby.
Samtidsaktuelt kunsthåndverk
– Jeg opplever at kunsthåndtverk reflekterer samtidens utfordringer, og har derfor en økende relevans i samfunnet. Forskjellen
mellom samtidskunst og kunsthåndverk er heller ikke fullt så tydelig lenger, sier Grov Berger, som har bakgrunn fra samtidskunstfeltet.
– Jeg tror kanskje at jeg kan bidra med et annet blikk. Blant annet har jeg invitert med en norsk-finsk duo som tar portretter av eldre mennesker i naturen, iført naturmaterialer fra sitt lokale miljø som en skulpturell kreasjon. Fotografi er ikke et vanlig medium i kunsthåndverk, men noen av fotografiene innlemmet i utstillinger her er altså resultatet av samarbeidet mellom kunstnerne og de portretterte.
I anledning utstillingen blir det utgitt en omfattende publikasjon med nordisk kunsthåndverksteori.
Det blir også avholdt et to dagers seminar i samarbeid med NNCA (Nordic Network for Crafts Associations) og Galleri F 15 ved Jeløy Radio og Galleri F 15, den 2. og 3. juni. både i samarbeid med andre og i dialog med lokalområdet på Alby.
Samtidsaktuelt kunsthåndverk
– Jeg opplever at kunsthåndtverk reflekterer samtidens utfordringer, og har derfor en økende relevans i samfunnet. Forskjellen
mellom samtidskunst og kunsthåndverk er
heller ikke fullt så tydelig lenger, sier Grov Berger, som har bakgrunn fra samtidskunstfeltet.
– Jeg tror kanskje at jeg kan bidra med et annet blikk. Blant annet har jeg invitert med en norsk-finsk duo som tar portretter av eldre mennesker i naturen, iført naturmaterialer fra sitt lokale miljø som en skulpturell kreasjon. Fotografi er ikke et vanlig medium i kunsthåndverk, men noen av fotografiene innlemmet i utstillinger her er altså resultatet av samarbeidet mellom kunstnerne og de portretterte.
I anledning utstillingen blir det utgitt en omfattende publikasjon med nordisk kunsthåndverksteori.
Det blir også avholdt et to dagers seminar i samarbeid med NNCA (Nordic Network for Crafts Associations) og Galleri F 15 ved Jeløy Radio og Galleri F 15, den 2. og 3. juni.