Bobilbygda har alt du trenger

Flere store bobilaktører har etablert seg i landbrukskommunen Råde, bygda som de nå bare kaller Bobilbygda. – Nå trenger ikke du ikke å kjøre land og strand rundt for å se på bobiler lenger. Her finner du alt du trenger innen fem minutter, sier Tor Erik i Northern Miles.

Tekst: Inger Marie Spange

Northern Miles har lenge vært en av de største utleie­aktørene i bobilmarkedet her i Norge. Nå vokser de også raskt på salg av både nye og brukte bobiler, samt camping­vogner. Og det er flere grunner til å ta turen til Råde i Østfold, mener de.
– Når flere aktører ligger samlet på ett og samme sted, blir det enklere å legge en dagsutflukt hit. Her kan du se omtrent alt som finnes av campingvogner og utstyr innenfor et relativt lite område, forklarer Tor Erik Wang, salgssjef i Northern Miles.
– Ja, mellom 80 og 90 prosent av alle store merker som selges i Norge, de finner du her i Råde, understreker butikksjef Tom Egill Kallasten.

Nytt wow-merke i Norge

Northern Miles så dagens lys for seks år siden. Da startet de med noen få bobiler for utleie. Nå har de 260 bobiler i utleieparken, og de leier ut over hele landet gjennom kjeden Touring Cars, som de har en masteragentavtale med. I fjor høst startet de også med salg av et helt nytt bobilmerke i Norge.
– Swift er et spennende merke for alle som er interessert i bobil. De har et veldig godt utvalg, bilene er godt utstyrte og prisene er gode, sier Tor Erik.
– Og de er sikre. De er de eneste i denne bransjen som krasjtester bilene sine med dukker bak i bilen, skyter Tom Egill inn.
I 2019 er planen å bygge opp merkekjennskapen til Swift her i Norge.
– Det lover godt. Bare siden åpningen i oktober, har det vært mange salg, og de som har fått bilene, har gitt oss mange gode tilbakemeldinger allerede, sier Tor Erik stolt.
– Swift har truffet på interiør, og de har truffet på utstyr. Understellet er Al-ko og motoren er Fiat, som er det store når det kommer til bobiler. Men påbygget er av god engelsk designkvalitet. Kundene våre blir nesten litt satt ut når de ser interiøret. De får en skikkelig wow-følelse, det så mye bedre enn forventet, understreker Tom Egill.
Northern Miles er en av de som også har flest pent brukte alkovebiler til salgs på markedet i Norge.
– Det er en bobil med påbygg over fører- og passasjer­setet, slik at du får en seng oppe. Det finnes senkesenger, som kan erstatte alkoven, men senker du den, kan du ikke sitte i forsetene. Det betyr jo at de voksne må legge seg samtidig med barna. Derfor er en alkovebil så mye bedre for barnefamilier, ­forklarer Tom Egill.

Tom Egill og Tor Erik har laget et innbydende miljø rundt bobil-, caravan- og fritidsutstillingen. Foto: Inger Marie Spange og Sandra Wehn

Sprite campingvogner samt bilutleie

Foto: Inger Marie Spange og Sandra Wehn

I tillegg til bobilene tilbyr de Sprite camping­vogner fra samme fabrikk, og de har lavpris bilutleie i samme bygg.
– Mye av interiør- og utstyrsdetaljene i bobilene ­finner du igjen i disse campingvognene. De har mange likehetstrekk. Vi har også noe som heter 150 kroner lavpris bilutleie.
Kundene er som oftest store og består blant annet av Peppes Pizza, Dominos og Eltel.
– Vi har minimums 30 dagers leie, men er markedets beste på pris. For 4500 kroner per måned, får du dekket service, dekkslitasje og lignende. Det er ikke dårlig, slår han fast.

Telt, primus og fancy lamper

Samtidig med at de begynte med salg av nye bobiler og campingvogner, åpnet de også en fritids- og utstyrsbutikk i samme lokale. Tanken er at her kan alle finne smart utstyr, enten du trenger strandstol, primus, smarte campingløsninger og litt kuriosa.
– Vi er fritidsentusiaster selv, vi liker å være ute. Så vi vet jo hva de fleste vil ha. Vi kjører godt kjente merker som Kama fritid, Royal camping, Isabella, DCT. Vi prøver også å skille oss ut med å tilby løsninger du ikke får tak i over alt. Vi har for eksempel en lampe, ­designet i Nederland, den har både innebygd vinkjøler og høyttaler. Så vi prøver å finne frem til de leverandører som tilbyr noe helt unikt, forklarer Tom Egill.
– Bobilhallen er innredet med grønt gress og med små miljøer, slik at det ligner en campingplass. Det finner du heller ingen andre steder. Det har vi gjort for at kundene skal få en friluftsfølelse og at de skal synes det er hyggelig å være her, sier Tor Erik.
– Vi satser også på kunder som ikke er vant med bobil fra før. Derfor viser vi bobilene frem med telt, utemøbler og annet utstyr. Da blir det en opplevelse i tillegg til at det er lettere å se for seg hvordan bobil­livet kan bli, legger Tom Egill til.

Økt bobilinteresse

At bobilinteressen vokser, viser seg i en omsetnings­økning på rundt 110 millioner i løpet av seks år. Det har også blitt mer vanlig og kanskje mer stuerent enn tidligere.
– Folk har kanskje blitt litt lei båtlivet eller at hytta bare ligger på ett og samme sted. Med bobil kan du velge din egen utsikt. Det er ganske lett å kjøre til både Tyskland, Frankrike og opp til Nordland, mener Tor Erik.
– Med bobil trenger du ikke tenke på vær eller vind, og veien ligger rett utenfor døra, utfyller Tom Egill.
Ifølge disse karene er fortsatt gode muligheter for å fricampe eller finne flotte stellplasser utenom campingplassene.
– Nå finnes det stellplasser ved havner nesten over alt. Mange båthavner rundt om i landet gjør om parkeringen til å bli en bobilparkering, forklarer Tom Egill.
Det har også blitt mer vanlig å ha en bobil som en nummer to bil. Noen velger også å ha den som eneste bil.
– Det er ikke lenger så høyt forbruk av drivstoff på bobilene hvis du sammenligner med en annen bil av en viss størrelse, som en pick-up eller varebil. Og hvis dere bare er to, holder det med en liten by-bobil forklarer Tor-Erik.
– Vi solgte akkurat en slik nå. De skulle bruke den som hovedbil, altså den eneste bilen de skulle ha, avslutter Tom Egill Kallasten.