– Jeg prøver å smile og hilse på alle
Som overstyrmann på Norges travleste fergesamband har du kanskje møtt henne på jobb. Hver dag hilser Hanne Wenås velkommen til hundrevis av biler og passasjerer på Bastø V.
I snart to år har Bastø Fosen vært arbeidsplassen til
Hanne Wenås. Som overstyrmann på Bastø V har hun ansvar for sikkerheten ombord og for lasting og lossing av kjøretøy.
– En del av jobben min er å sørge for at fotgjengere kommer seg trygt om bord og at kjøretøy blir lastet forsvarlig. Vi må alltid ha oversikt over hvor mange som er med, forklarer overstyrmannen mens hun går opp trappene til styrhuset, hvor en annen viktig oppgave venter.
Trim på jobben
Bastø V skal legge til kai i Horten, og da er det overstyrmannen og kapteinen som sammen sørger for trygg innfart.
– Når vi legger til kai må vi alltid være to på broa.
Det er en sikkerhetsrutine, og vi bytter litt på hvem som legger til land.
Både kapteinen og overstyrmann følger konsentrert med på skjermen mens ferja sakte, men sikkert, dirigeres inn mot brygga. Når ferja er trygt forankret til kai åpnes bommen, og bilene kjører videre.
– Nå må jeg ned på dekk igjen og ta imot nye passasjerer, smiler hun og føyer til – Jobben min byr på mye gratis trim; jeg går vel godt over én mil om dagen i rute mellom broa og dekk.
Å jobbe til sjøs er en livsstil
Hannes litt utradisjonelle yrkesvalget var ganske tilfeldig, og litt uvanlig for ei som er oppvokst på bondelandet i Nes i Akershus.
Hun jobbet både som tv-reperatør og bagasjestuer på Gardermoen før hun etter hvert valgte nautikkstudiet
og dro til sjøs.
– Det som er bra med å være sjømann, er at du kan velge akkurat den livsstilen du ønsker. Du kan reise jorden rundt eller holde deg i tryggere og mer stabile farvann. Valgene er så mange.
Ingen dager er like
Hanne trives som eneste kvinnelige overstyrmann i Norges største ferjesamband.
– Så fort man er eneste jente vil du bli lagt merke til, men så lenge du gjør jobben din er det som regel uproblematisk. Jeg har gode kolleger og stortrives med å jobbe til sjøs. Jeg prøver å smile og hilse på alle. Ingen dager er like, og du blir aldri ferdig utlært.
Selv om det som regel er rolige forhold i Oslofjorden hender det at været kan være utfordrende selv her inne. Da stormen raste som verst tidligere i høst, måtte de ta avgjørelsen om legge ferja i le ved Bastøya etter å ha losset i Horten.
– En annen utfordring er selvsagt småbåtene som gjerne undervurderer farten til ferja. Vi holder jo en fart på 12-13 knop, og har større vanskelighet med å styre unna på grunn av størrelsen og farvannet.
Men som regel er det fine og rolige dager på Oslofjorden.
– Det er en grunn til at sjøfolk tar mange fine bilder av soloppganger og solnedganger, smiler Hanne.