– Hos Sandmo Transport fikser de alt
I 2001 startet Rolf Arne Sandmo opp budbiltjenesten sin i Moss med en liten varebil. Etter hvert begynte han også å ta på seg flytteoppdrag, og i dag kan du trygt overlate til ham og hans dyktige medarbeidere hele prosessen med nedpakking, flyttetransport, flyttevasking og midlertidig lagring av innbo. Og alt dette til en på forhånd avtalt pris.
– Våre flyttetjenester står i dag for 80 prosent av oppdragene våre, forteller Rolf Arne Sandmo. Han er daglig leder og eier av Sandmo Transport AS. – Men vi har også en del faste kjøreoppdrag, blant annet for det danske selskapet Danx. Fem dager i uka distribuerer vi varer til kundene deres i Østfold og Akershus.
Vi snur oss på hælen
Sandmo Transport har i dag seks ansatte pluss en lærling, og er en godkjent lærlingbedrift.
– Med vår lille og effektive organisasjon kan vi raskt snu oss på hælen når noe haster, sier Rolf. – Når det gjelder flytteoppdragene våre, kommer disse først og fremst fra private kunder. Det virker faktisk som om folk nå flytter som aldri før. Vi har i alle fall i gjennomsnitt ett flyttelass om dagen, og nærmere 300 flyttinger i året.
Fakturaen stemmer alltid med pristilbudet
Hvis du ringer Sandmo Transport og ber om pris på flytting, får du ikke dette over telefonen. Rolf spør isteden om å få komme en tur hjem til deg for å få oversikt over omfanget på oppdraget.
– Der og da får du et pristilbud. Og beløpet er det samme som står på fakturaen du får når vi har utført oppdraget, forsikrer han.
– At Rolf reiser ut på befaring og kan gi dem en fast pris, er veldig betryggende for kundene, understreker driftsleder Steinar Balken i Sandmo Transport.
Vi kjører flyttelasset ditt akkurat dit i landet du vil
Mesteparten av flytteoppdragene til Sandmo Transport foregår i Mosseområdet, i Østfold og inn til Oslo.
– Men vi har også hatt oppdrag til Kristiansand, Stavanger, Bergen og faktisk helt opp til Tromsø, smiler Rolf.
Tar gjerne flytteoppdrag for større organisasjoner
Sandmo Transport tar også på seg de helt store flytteoppdragene. Blant annet hadde de ansvaret for all flytting da Moss og Rygge kommuner slo seg sammen i 2020.
– Dette er det største oppdraget vi har hatt. Det gikk over flere uker, med mange forskjellige avdelinger innen kommuneadministrasjonene som skulle flytte til nye kontorer og lokaler, sier Rolf.
Moss kommune var tydeligvis fornøyd med hvordan Rolf & co utførte dette oppdraget, for det kommer stadig nye oppdrag derfra.
– Nesten daglig har vi også oppdrag for NAV og for deres klienter som trenger flyttehjelp, sier Rolf. – Vi har også jevnlig flytteoppdrag for forsvaret og for flere bedrifter her i området.
– Vi tar gjerne mer flytting for bedrifter og kontorer. Så hvis selskapet ditt er på flyttefot, ta kontakt med oss. Da gir vi deg en fast pris på flytteoppdraget, lover Rolf.
Sandmo Transport er mye mer enn en ren bærehjelp
Det er tydelig at Rolf og Sandmo Transport gjør en god jobb, for de opplever at både bedriftene og private kunder stadig kommer tilbake. En av dem er Nina Beathe Børresen, som akkurat denne dagen skal ha flyttet innboet sitt fra boligen på Jeløy og over fjorden til Horten.
– Jeg har brukt Sandmo Transport flere ganger, og folkene deres er alltid veldig hyggelige og imøtekommende, forteller hun. – Å flytte kan jo være en mental påkjenning, og det er lett å føle seg litt fortapt i alt kaoset som flyttingen medfører. Da er det fint at noen bare kommer inn og ordner opp, slik som Rolf og folkene hans. De er mye mer enn bare en bærehjelp. De fikser alt. «Vi gjør det sånn, Nina», sier de. «Du kan bare slappe av, så ordner vi dette». Det er veldig deilig, synes jeg. Så jeg er superfornøyd med Sandmo Transport.
– Hvis folk er fornøyde, bruker de gjerne samme flyttebyrå om igjen, påpeker Rolf. – Så når en kunde kontakter meg og sier at vi flyttet for ham for 13 år siden og at han nå vil bruke oss om igjen, da har vi satt et positivt spor etter oss. Det er fornøyde kunder vi lever av.
– Det hender at folk ringer og forteller at naboen deres var så godt fornøyd med jobben vi gjorde, at nå ønsker de også å bruke oss, sier Steinar. – Vi er veldig forsiktige med gjenstandene og innboet til kundene, og har nesten aldri skader.
Du kan trygt overlate flyttevasken til Sandmo Transport
I forbindelse med flytteoppdragene sine, fikk Rolf ofte spørsmål fra kundene om han kjente noen som kunne ta på seg flyttevask. Da fant han ut at dette kunne være et nytt tjenestetilbud for Sandmo Transport. Så i dag er de et godkjent renholdsfirma.
– Flyttevask krever langt mer enn en vanlig rengjøringsjobb, forklarer Steinar som har ansvaret for denne tjenesten. – Vi er vanligvis to mann ute på denne typen oppdrag. Etterpå kontakter vi kunden og ber ham komme for å kontrollere og godkjenne resultatet av arbeidet vårt. For også her er det viktig at kunden er fornøyd. Skulle det så skje at de som flytter inn ikke er helt fornøyd, drar vi tilbake og finner ut hva som må vaskes på nytt. Men slikt opplever vi heldigvis sjelden.
Vi kan også stå for pakking og lagring
– Mange av kundene våre har behov for lagerplass i flytteperioden, opplyser Rolf. – De har kanskje solgt huset, men må vente et par-tre måneder før den nye boligen er klar for innflytting. Da har vi et lagerlokale på 600-700 kvadrat her i Bjørnåsveien hvor vi kan lagre innboet deres i mellomtiden.
– Vi kan også stå for all pakking av løse gjenstander som du skal ha med på flyttelasset, sier Steinar. – Vi sørger for at dette blir pakket pent ned i esker og transportert dit det skal. Du kan faktisk bare sitte i den nye leiligheten din, og overlate all pakking, flytting og vasking helt og holdent til oss.
– Ja, vi tar gjerne ansvaret for alt. Dermed slipper du også å ha flere enn én leverandør å forholde deg til. Etterpå får du alt på én regning, og ferdig med det, fastslår Rolf Sandmo.