Leads fra Byggfakta ga oss et salg på 1,2 millioner kroner

Hver mandag får Sono varsel om nye byggeprosjekter fra Byggfakta. Disse blir gjennomgått av salgsdirektør Thor Arne Løkken, hvor han vurderer hvilke varsler som er interessante for dem. Det har vist seg å være svært lønnsomt …

Thor Arne Løkken. Foto: Johan B. Johnsen.

Et av prosjektene som Løkken fikk varsel om via Byggfakta Smart, gjaldt påbygg og rehabilitering av et stort prosjekt i Oslo sentrum. Den ansvarlige entreprenøren ble kontaktet, fulgt opp og det hele endte med at entreprenøren inngikk en kontrakt med Sono på kjøp av garderobeskap til en verdi av
1,2 millioner kroner.
– Så du kan si at den ordren omfattet ganske mange garderobeskap, smiler Løkken.

Sono er en ledende leverandør i hele Skandinavia av innredninger til kontor, lager, verksted og garderober. 

– Vi står også for monteringen av produktene vi leverer, og vi kan hjelpe kundene våre med å designe kontorene og garderoben deres hvis de ønsker det, opplyser Løkken.

I tillegg til prosjektdatabasen Byggfakta Smart, abonnerer Sono på Byggfakta CityMark, som kartlegger, bearbeider og distribuerer opplysninger på det profesjonelle utleiemarkedet; og som sørger for direkte kontakt med leietaker. Sono er også inne på Byggfaktas Produktfakta, hvor de får presentert produktene sine på Norges største nettsted for bygg- og anleggsbransjen. 

Leverandør av prosjektinformasjon
Helt siden oppstarten i Sverige i 1936 har Byggfakta kartlagt prosjekter innen bygg- og anleggsmarkedet, og formidler denne informasjonen videre til sine kunder. Til Norge kom de i 1969, og nå – over 50 år senere – er det samme konseptet fremdeles grunnlaget for Byggfaktas unike forretningsmodell.

Tuva Viktoria Tiller. Foto: Johan B. Johnsen.

– Ja, vi samler fortsatt inn informasjon om prosesser innenfor bygg og anlegg, før de er kommet i gang. Kort fortalt er vår jobb å fortelle dem som jobber i bransjen om hvem, hva og hvor det bygges, slik at kjøpere og selgere kan knyttes sammen, forteller marketing manager Tuva Viktoria Tiller i Byggfakta. – Vi kartlegger alle aktørene som er involvert i prosjektet, alt fra tiltakshaver, arkitekt, rådgivende fag og entreprenører. Tanken er at alle som jobber mot dette prosjektet, skal vite hvem de skal kontakte for å selge sine produkter og tjenester.

Vil fortsette samarbeidet med Byggfakta
Byggfakta teller i dag over 50 medarbeidere og har hovedkontor på Verket i Moss. 

– Vi jobber på samme måte som før, men innpakningen er endret, opplyser Tiller. – I dag har alle kundene våre en egen digital plattform, som er skreddersydd til deres segment. Og de har tilgang til flere ulike analyseverktøy.

– Vi har brukt Byggfaktas tjenester i flere år. Og med den inntjeningen dette gir oss, er vi ikke i tvil om at dette lønner seg. Vi har i alle fall besluttet å fortsette samarbeidet med Byggfakta, fastslår Thor Arne Løkken.