Rømskog Spa & Resort – dette er en destinasjon
Dette er en destinasjon i seg selv. Her skal du ikke gjøre masse annet, sier Morten Christensen, grunnleggeren av hotellkjeden Unike Hoteller. I løpet av syv år har han overtatt 15 hoteller med svak økonomi og snudd dem til lønnsomme virksomheter. Det nyeste – og nok et vellykket tilskudd til porteføljen – er Rømskog Spa & Resort.
Som de fleste oppkjøpene hans startet også denne hotellovertagelsen med en telefon.
– Eierne ønsket å selge og ville invitere meg på et møte. Da jeg kom frem, fant jeg et veldig flott hotell. Det ligger litt bortgjemt, men i et fantastisk område. Det er et fullsortiments spahotell som ble totalrenovert for to og et halvt år siden. Derfra vokste et ønske om å drive dette og da tok det ikke mange møtene før vi ble enige.
Så potensialet
– Men hva kan du gjøre bedre enn forgjengerne?
– Det var splitter nytt, men jeg så likevel potensialet for å videreutvikle hotellet. Det manglet blant annet noe i Spa-avdelingen. Selv om det var fullsortiment avdeling med behandlingsrom og svømmebasseng ute og inne, manglet det en velværelounge, der du kunne gå i badekåpe og drikke champagne i fløyelsmøblene. Så i løpet av mai, blir den nye loungen innviet.
Positiv utvikling
Rømskog Spa & Resort slet med resultatene, som var bakgrunnen for ønsket om et salg. Men med små grep økte Morten & co belegget med over 30% fra første måned.
– Vi har flere innbookede netter nå enn noensinne, forteller han.
– Hvordan klarer du å lykkes der andre har måttet gi tapt?
– Vi kan ikke sitte og klage på det som ikke fungerer, vi må tørre å bruke penger på markedsføring. I tillegg er vi en kjede som er med på store messer både innenlands og utenlands og har møter med turoperatører. Vi må forbedre der vi kan, og jeg føler vi har et godt konsept som fungerer.
Storstue
– Før brandet de kun spa-konseptet. Men alle mine hoteller har ett og samme konsept. Våre hoteller skal ta en storstueposisjon, der vi inviterer inn de som bor i området. De lokale her hadde ikke et tilbud fra før, så det har blitt tatt veldig godt imot. Vi har nå 17. mai arrangement, konfirmasjoner, bryllup, begravelser, kurs- og konferansegjester, fredagspizza og lørdagsbiff. I tillegg til at vi har styrket spa-konseptet. Alt dette fungerte godt med en gang.
Masse aktiviteter
I tillegg må vi tilby de besøkende aktiviteter. Noe de kan gjøre på hotellet. Vi har satt opp en svær lavvo som tar 20 personer, der de kan sitte rundt bålet og drikke gløgg og kakao, ha trubadur- eller quiz-kvelder. Vi har kanoer, kajakker, trå-båter og sykler for utlån. Vi har også en tretopp-klatrepark utenfor her som Høyt & Lavt bygget for rundt ett år siden og om vinteren slår vi hull i isen og har badstue med isbad. Det er også fine skiløyper på isen her.
Spahotell i maksimalistisk drakt
I motsetning til de store kjedene, som omfavner minimalisme, går Morten for eksklusiv maksimalisme. Noen få måneder etter overtakelsen er forvandlingen allerede i gang.
– Jeg ble irritert da kjedene begynte å fjerne minibarer fra rommene og erstattet såpestykker med pumpeflasker. Jeg mener det går ut over gjesteopplevelsen. Jeg vil fylle rommene med ting i stedet for å ta dem bort. Så fløyelsteppe med gulltråd er allerede på plass på sengene, og alle rom har fått såper fra Rituals. Nå skal vi dekorere med våre egendesignede tapeter, slik at rommene får vår egen stil, avslutter hotellgründer Morten Christensen.