Krigen, moten og hverdagene
Lee Miller var krigskorrespondent, en vakker kvinnelig modell og en inspirasjonskilde for surrealistene. I sommer kan du gjennom hennes hittil nærmest ukjente fotografier, se hvordan krigen forandret motebildet.
Tekst: Inger Marie Spange
– Lee Miller var uten tvil en kompleks og ekstraordinær kvinne, forteller Ingri Østerholt.
– Da hun døde 70 år gammel i 1977, fant familien en bildeskatt som Lee Miller hadde gjemt bort, og ikke fortalt noen om.
Hvordan en krig forandrer moten
Samtiden kjente Lee Miller som krigskorrespondent og fotografisk vitne til helvetet i nazistenes konsentrasjonsleirer og frigjøringen av Paris i 1944. Livet hennes som en vellykket modell, surrealistismens muse og Man Rays elskerinne var også godt omtalt i mediene.
– Hun var derimot mindre kjent som motefotograf. Men samtidig er det ingenting som har forandret moten så mye som krig. Krigens ødeleggelser skaper hverdagssituasjoner som ikke bare fører til endringer, men også fornyelse i moten, og det kan du få et innblikk i gjennom denne utstillingen, forklarer Ingri.
Utstillingen «Lee Miller – War and Fashion» fokuserer på Millers motebilder tatt rundt andre verdenskrig. Mange av bildene har ikke vært publisert, og bare utstilt en gang tidligere.
– Dette vil være en god mulighet til å få innblikk i hvordan hun brukte omgivelsene for å fotografere mote, og også hvordan humoren hennes og det surrealistiske øyet snek seg inn i motefotografiene, smiler Ingri.
Bilder fra krig og hverdagsliv
– Samtidig er det en utstilling her med åtte norske, kvinnelige fotografer som fotograferte i en periode med krig og konflikt. Utstillingen ‘Krigstid 1935-1950’ er en dokumentasjon av krigshandlinger og hverdagsliv. De fleste av de åtte er fullstendig ukjente i dag, men de fortjener å bli synliggjort, for bildene deres holder jevnt over en høy kvalitet i tillegg til at de er viktig dokumentasjon av en tidsperiode med store kontraster, slår Ingri Østerholt fast.
I ‘Krigstid 1935-1950’ får du blant annet se bilder av journalist og fotograf Gerda Grepp som rapporterte hjem om borgerkrigen i Spania og Alma Braathens bilder fra Vinterkrigen i Finland. Sammen med Kari Berggrav dokumenterte hun også fra kampene i Narvik i 1940, befrielsen av Nord-Norge i 1945, behandlingen av de sovjetiske fangene og hvordan befolkningen i nord langsomt begynte gjenoppbyggingen.