Roadracing på Rudskogen

2018: Visste du at knappe 20 minutter fra E6 i Østfold, i Rakkestad kommune, finner du hovedanlegget for motorsport i Norge? Rudskogen Motorpark har en av Nordens beste racerbaner, en unik gokartbane og tilbyr et rikt utvalg av aktiviteter året rundt.

Tekst: Ingeborg Øien Thorsland

– Vi har sett en økende interesse på alle plan de siste årene, og det er flere og flere som bruker området, forteller Christian Lauenborg mens han kjører bilen sakte ut på hovedbanen på Rudskogen. Den varme asfalten gløder i sola, og jeg skjønner at her pleier det gå fort. Heldigvis holder bilen en meget sightseeing-vennlig fart rundt den 3237 meter lange traseen.

Rudskogens asfaltbane har en unik layout, og er internasjonalt godkjent for Road racing og bil. Banen ble oppgradert i 2011 og er tegnet av Herman Tilke, en internasjonal anerkjent banearkitekt, som har designet mange Formel 1 baner rundt om i verden.
Rudskogen ligger i kupert terreng og banen er teknisk meget krevende.

– Denne delen har kallenavnet ”angsten”, fordi farten kan pushes opp til 270 km i timen akkurat her, forteller Christian mens vi kjører ned den ene langsiden og inn i en svak høyresving.
Heldigvis holder vi en betraktelig lavere fart. Løypa tar oss videre under en relativt kjent gangbru, som i en periode stod mellom Oslo S og operaen i Bjørvika. Nå er den godt plassert på Rudskogen i en noe modernisert versjon og gjør det enkelt for publikum å bevege seg rundt på området.

Roadracing krever full konsentrasjon. Foto: Ingeborg Øien Thorsland

En større internasjonal arena

Den første banen ble bygget på slutten av 80-tallet, av NMT Motorklubb og Borg MC Klubb, som fortsatt er viktige aktører på Rudskogen. Daglig leder Harald Huysman kom inn på eiersiden i 1997. Han forteller at anlegget i Rakkestad har mer enn 110 000 besøkende i året. De neste tre årene står en større utvidelse, og et kurs– og konferanse­senter er under planlegging. Hvert år ­arrangeres det flere store bilarrangement og festivaler på anlegget, og Rudskogen er vertskap for flere NM-runder. Også flere naboland velger å legge mesterskapene sine til Østfold.

I juli går Rudskogen Motorfestival av stabelen. På dette mer folkelige arrangement blir det fokus på god stemning og gatebilløp, konserter og camping på åkrene rundt. 8.–9. september er det klart for Porsche festival, hvor det skal kjøres både nasjonale og internasjonale klasser. Da kommer blant annet tidligere Formel 1 kjører og verdensstjerne Mark Webber for å kaste glans over arrangementet.

Desirée har valgt en hobby utenom det vanlige. Foto: Ingeborg Øien Thorsland

Økende interesse for motorsport

Men hvordan står det egentlig til med racersporten i Norge? Mens de andre nordiske landene har flere profilerte førere, mangler Norge nettopp det. Christian Lauenborg mener vi trenger flere profiler for å øke interessen rundt sporten.
–Vi har rally og Solbergbrødrene, men vi trenger også flere profiler i bilracing. Nå ser vi heldigvis en tendens til at det kommer flere unge inn i rekkene, sier han, og trekker frem Dennis Hauger fra Aurskog som et stort talent.
Bare 15 år gammel har han blitt plukket opp av Red Bull og kjører mesterskap i England. I bilsport er det hard konkurranse, og det er en helt klar fordel å begynne tidlig.
– Det krever også et visst talent, og ikke minst foreldre som backer deg ut på banen. Det er også en tidskrevende sport, forteller Lauenberg.

Et bra team

Det vet Jeanette Larsen alt om. Som mor til Roadracing-kjørende Desirée Sterner (15), tilbringer hun mye tid på ulike baner rundt om i landet. Datteren kjører for Team Norway Junior Jenter, som har samlinger flere ganger i året, i tillegg til vanlig trening. Reiseveien er ofte på mange timer. Rudskogen er nærmeste arena for mor og datter
fra Son.

I en stor garasje gjør Desirée seg klar til kveldens første kjøretur, og skinndress og tykke støvler er på . I dag skal Desirée kjører fire økter på den varme asfalten på Rudskogen, og mamma Jeanette sørger for at sykkelen er i orden og at datteren får i seg nok mat og drikke. Det er en unormal varm maikveld og asfalten har blitt målt til 47 grader. Jeanette fjerner dekkvarmerne fra dekkene. Uten forvarming ville hjulene blitt ødelagt i møte med den varme asfalten.
– Vi foreldre må være med, det er essensielt. Syklene må være plettfrie før de slipper inn på banen, forteller Jeanette, som deler datterens begeistring for sporten.
– Det er en utrolig morsom sport å drive med. Miljøet er unikt og inkluderende, og alle er flinke til å hjelpe til.

Mamma Jeanette står klar til å hjelpe Desirée av sykkelen. Foto: Ingeborg Øien Thorsland

Blir glad av å kjøre

Desirée fikk lisens til å kjøre Roadracing JR sport 300 i fjor. Hun er den eneste på skolen sin som holder på
med motorsport.
– Vennene mine skjønner ikke at man blir sliten av å kjøre. Men det krever enorm konsentrasjon å kjøre i 180 km i timen, forteller Desirée, som prøvde mange ulike idretter før hun begynte med Roadracing.
– Å kjøre motorsykkel gjør meg glad, og jeg kan være meg selv, smiler hun før hun setter seg på sykkelen og kjører ut på banen med et høyt vrom.

De neste 20 minuttene er det fullt fokus på å øve på kontroll og teknikk på banen. Det er om å gjøre å stadig øke farten og samtidig flytte bremsepunktet.

Mamma Jeanette følger med fra sidelinja. Selv om hun har kjørt selv, er hun like nervøs hver gang Desirée forsvinner ned ”angsten”, og like lettet hver gang den rosa sykkelen dukker opp igjen på den andre siden
– De kjører raskere enn mange av de voksne og er innmari modige, smiler hun stolt.