Skip to content

Tønsbergs grønne konsertperle

2018: Plassert i en grønn oase sentralt på Tønsberg brygge sørger Foynhagen for at både byens innbyggere og gjester får nyte god mat og høre god musikk sommeren igjennom.

Tekst: Ingeborg Øien Thorsland

Sola varmer og det er folksomt på brygga i Tønsberg denne formiddagen i mai. En stor varebil står ved inngangen til Foynhagen og laster inn forsyninger til kveldens event, som er Love Shack. Arrangørene regner med å fylle opp hele bakhagen denne kvelden før en av mai sine mange fridager. Tønsbergenserene har våknet opp av vinterdvalen og vil ut og danse.

– I sommersesongen fungerer Foynhagen som en veldig lang festival med variert program og noe for alle, sier driftsleder Caroline Østevik mens hun viser vei inn i bakgården.
– I år har vi til og med utvidet sesongen litt. Vi har første konsert i mai og avslutter konsertsommeren først i september, slik at folk kan strekke sommerfølelsen litt lenger.

Norges største nattklubb

I den frodige bakgården står det en stor scene, omkranset av mange epletrær og flere barområder. Veggene er malt i en okergul farge, som sammen med grønnmalte skilt og grønne planter får frem sommerfølelsen. Den unike utescenen har plass til 1500 publikummere og er et viktig midtpunkt i Tønsbergs kulturliv.
– Det skjer mye i byen om sommeren og Slottsfjellfestivalen er et årlig høydepunkt. Vi samarbeider godt og holder åpent både før og etter Slottsfjellkonsertene. Når vi åpner opp hele området, har vi jo Norges største nattklubb, og det pleier å være stor kø, forteller Østevik.

Sommersesongen ble sparket i gang med Røyksopp-konsert i mai og avsluttes i september av DDE. Dette spennet mellom ulike musikksjangre er en del av konseptet til Foynhagen; det skal være noe for alle. I løpet av sommeren arrangeres det 35 konserter i bakgården, foruten visning av fotball på storskjerm under VM. En annet populært sjanger er dansekonseptet Tropical Tuesdays for unge voksne.

Startet som et eventbyrå

Det hele startet med en sommerkonsert med Postgirobygget for noen år tilbake, som snart ble en somme­rtradisjon. Focus Productions, med Jon Teje Johnsen i spissen, gikk fra å være et eventbyrå til å bli et større konsept med flere serveringsteder, utesteder og konsertarena. Om sommeren teller firmaet over 120 ansatte.

Suksessoppskriften ser ut til å vedvare også denne sommeren. Publikum kommer fra hele regionen, både hyttefolk og Oslo-folk tar turen til Foynhagen.

– Vi bruker alle kanaler for å nå frem til publikum, og har et variert program i tillegg til en veldig fin utescene. Vi får stadig tilbakemeldinger om at folk synes det er et hyggelig sted, så vi gjør vel noe riktig, smiler Østevik.