– Unike Hoteller gjenskaper den gode, gamle hotellopplevelsen

Morten Christensen startet i det små, med Hotel Wassilioff i Stavern. I dag har den erfarne lederen innen hotellbransjen hele 12 hoteller i porteføljen sin.

Konserndirektør og gründer Morten Christensen er hva man kan kalle en hotelldirektør med stor D. Så det er ingen overraskelse at han er ulastelig antrukket når vi møter ham på Grand Hotel i Åsgårdstrand.
– Jeg var lei av den strømlinjeformede trenden på dagens hoteller, hvor alt som ikke gir fortjeneste blir fjernet, forteller han, og henviser til sine over 15 års ledererfaring fra First Hotels-kjeden i Oslo. – Jeg følte at vi helt hadde glemt å gi gjestene den gode opplevelsen. Så etter hvert ble det til at jeg styrte mer og mer med magefølelsen, og det skal jo ikke en økonom gjøre.

Hjertet styrer – ikke økonomien
Christensen fant derfor ut at han ville investere i egne hoteller, hvor han kunne lage et nytt konsept som motvekt til de standardiserte og effektiviserte hotellene.
– Jeg drømte om å skape en hotellkjede hvor vi var opptatt av å gi gjestene våre gode opplevelser. Som gjenskapte den gamle storheten, den ærverdige og tradisjonsrike hotellopplevelsen. Hvor det er hjertet som styrer – ikke økonomien.

12 hoteller i Unike Hoteller kjeden
Det startet med at Christensen i 2011 kjøpte Hotel Wassilioff i Stavern. Og da han to år senere overtok Hotel Kong Carl i Sandefjord, ble hotellkonseptet Unike Hoteller startet. Fra den spede begynnelsen for 11 år siden, består kjeden i dag består av 12 hoteller. De fleste av dem ligger i rimelig kjøreavstand fra det sentrale Østlandet.
– Alle hotellene våre er sjarmerende bygninger som oser av historie, poengterer han. – Værelsene er eksklusive og stilige. Kurs- og konferansefasilitetene våre er utmerket. I restaurantene våre serveres tradisjonsrike tre-retters gourmet-middager på hvite duker med porselen og sølvbestikk. Og når du kommer ned til frokost, står en av oss klar til å servere deg kaffe fra sølvkaffekannen …

Kjærlighet i detaljene
– Vårt fokus er hele tiden på hvordan kunden skal få mest mulig ut av oppholdet, få en god opplevelse, sier Christensen, som legger mye kjærlighet i detaljene.
Med forbilder som de ærverdige, gammeldagse hotellene Savoy og Ritz i London, bruker Christensen mye tid på å innhente inspirasjon.
På sine mange studieturer til utlandet henter han inn ideer til hvordan han kan gjøre hotellene sine enda mer elegante og unike.
– Jeg har alltid med meg hjem noe som inspirerer meg. Det kan være lukter og såper, ulike tapeter, materialer eller ideer til lyssetting. Dette koster selvsagt mye. Men ettersom jeg eier hotellene selv, og styret bare består av én person – meg selv – går alt lett igjennom. Jeg liker å dra på litt, smiler han.

En suksesshistorie
Det er vekst i markedet for hoteller som har en spennende historie, personlig service, og som kan tilby det lille ekstra. De er etter hvert blitt et populært alternativ til de store kjedehotellene.

Unike Hotellers konsept er å være like store på mat og drikke som på rom, og de kjører tre hovedlinjer. Kurs og konferanser er en viktig hovedkilde året gjennom, mens ferie- og fritidsgjester er viktige i høysesongene. I tillegg er målet å bli selskapslokale nummer én i hver by de har hoteller. At de er det naturlige valget for bryllup, konfirmasjoner og andre store begivenheter.
– Åsgårdstrand er en typisk sommerby hvor innbyggertallet øker dramatisk på sommerhalvåret. Men det er like viktig å opprettholde et tilbud i vinterhalvåret. Vi ønsker å være en storstue for de som bor i byen, og da er det enklere å være en lokal aktør enn en regional aktør, forteller han entusiastisk.
Det første Christensen gjorde på hotellet sitt i Åsgårdstrand var å børste støv av det gamle Grand Hotel navnet. Så ble de hvite veggene påført lekker tapet, og værelsene fikk nye farger og møbler.
Alle hotellrommene ble pusset opp og fikk en ny, eksklusiv stil. Sengene fikk elegante sengegavler og bomullssengetøy ble byttet ut med sateng. Hvert rom ble utstyrt med tøfler, morgenkåper, kaffemaskin og minibar. Restauranten ble oppgradert til fransk gourmet, med tre-retters middag, hvite duker og sølvbestikk.
– Jeg vil ha det ærverdig og ekte, med tradisjonsrike retter. Jeg vil glede gjestene og gi dem det lille ekstra, og være tydelig på hva gjestene får, til nesten like priser, fastslår Christensen.

Konserndirektør og gründer Morten Christensen.
Foto: Ingeborg Øien Thorsland

Bo hjemme hos Anders Jahre
Hovedkontoret til Unike Hoteller ligger i Anders Jahres praktvilla på Midtåsen i Sandefjord. Her har de unike selskapslokaler og muligheter for overnatting i historiske værelser, der hvert av dem har sitt spesielle særpreg. Dette herskapshuset ble bygget i 1933 og er på hele 1200 kvadratmeter. Parkanlegget utenfor er på 60 mål.
– Her kan vi tilby både overnatting og bespisning i utsøkt,
elegant stil, opplyser Christensen.

– Du er hjertelig velkommen hjem til meg
Christensen forteller at han gjerne starter dagen med å sjekke hvilke rom som er booket på hotellene sine. Og hvis de beste rommene ennå ikke er reservert, oppgraderer han automatisk for å gi gjestene det lille ekstra.
– Det føles jo på en måte som at gjestene kommer hjem til meg, og da vil jeg jo vise frem min beste side. Ved å yte det lille ekstra, og sørge for at du får mest mulig ut av oppholdet. Vise at du er hjertelig velkommen hjem til meg, smiler Morten Christensen.

Les mer om hotellene våre på unikehoteller.no