Bastø Electric-en viktig del av norsk sjøfartshistorie

Verdens største elektriske ferge går nå i fast rute over Oslofjorden. Kaptein Svein Erik Waskaas var med på byggingen av Bastø Electric fra starten av, og han er svært fornøyd med det endelige resultater.

Hvis du tror at styrehuset på moderne ferger som Bastø Electric er utstyrt med maskin­telegrafer, natthus pluss et svært ror laget av et eller annet eksotisk tremateriale, da tar du fullstendig feil. I dag ser dette mer ut som en kommandosentral i en James Bond film, med massevis av skjermer, kontrollpaneler med lysende trykknapper, små spaker og joy­sticker. Godt gjort å ha kontroll på alle disse greiene …

På jobb i Tyrkia

Og full kontroll har Kaptein Svein Erik Waskaas og hans besetning. Han har heller ingen problemer med å svare på mine spørsmål samtidig som han fører den nesten 140 meter lange og 21 meter brede fergen trygt over Oslofjorden mot Horten. Men så kjenner han også denne verdens største elektriske ferge bedre enn de fleste, siden han hadde gleden av å følge byggingen av den fra starten av.
– Jeg reiste til verftet i Tyrkia i august 2019, og var der nede i et drøyt år mens fergen ble bygget, forteller han fra førersetet sitt. – Jobben min var å være en slags inspektør, eller «site inspector» som de kaller det. Vi var to fra Bastø Fosen som fulgte byggingen, en maskinsjef og jeg. I tillegg hadde vi en norsk «site manager», som hadde det fulle overblikket.

«Mister Svein, this is not a yacht»

Svein Eriks oppgave var å sørge for at byggingen av Bastø Electric foregikk i henhold til en rekke avtalte kravspesifikasjoner og til lover og regler.
– Å bygge i Tyrkia, har sine utfordringer, innrømmer han. – Vi nordboere har en litt annen kultur, både når det gjelder sikkerhet og på det som gjelder design og finish. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg fikk høre: «Mister Svein, this is not a yacht. You expect too much». Det oppstod også noen utfordringer i blant, der vi måtte stå på vårt og henvise til regelverket. Men etter hvert blir du jo kjent med den tyrkiske tankemåten, og lærer at ved å bruke litt diplomati, så får du det slik du vil ha det til slutt …

Historisk sus

– Jeg tenkte aldri over det mens vi var der nede: Men denne elektriske fergen inngår jo som en viktig del av norsk sjøfartshistorie, sier Svein Erik tankefullt. – Det var først da vi var ferdige med jobben og jeg fikk se oppslagene og overskriftene i media at akkurat det gikk opp for meg. Så det er virkelig artig å ha vært med på dette.

Svein Erik kom til Bastø Fosen i 1997 som overstyrmann, fra en jobb som kaptein på en seilskute hvor de drev rusforebyggende arbeid for barn og ungdom. Han kommer opprinnelig fra Mandal, men dialekten hans er ganske avslepet etter å ha bodd godt og vel 27 år i Tønsberg. Han har tre voksne barn; fire med sønnen til kjæresten.

– Er du fornøyd med Bastø Electric?
– Vi har hatt fergen i drift siden 1. mars, og den har fungert veldig bra, svarer Svein Erik. – Vi har bare hatt to små driftsstopp. Denne ferga er jo det du kan kalle hightech, hvor alt er wifi og data, med mange forskjellige systemer som skal kommunisere med hverandre. Det var på grunn av manglende kommunikasjon mellom systemene at driftsstoppene våre oppstod. Men begge varte bare noen timer, og det var ingen store problemer med å få båten i drift igjen.

Kjappere og sikrere

Siden Bastø Electric går på miljøvennlig elektrisk strøm, er den mer stillegående enn de andre dieseldrevne fergene til Bastø Fosen.
– Den reagerer også kjappere, sier Svein Erirk. – Om morgenen når vi skal starte opp, er vi klare på 15 sekunder. På en tradisjonell ferge der pumper skal varmes opp og dieselmotorer startes, tar dette kanskje 10 minutter. Dette gjør også Bastø Electric til en sikrere ferge: Hvis det for eksempel ved kai-ligge og dårlig vær skulle skje noe med fortøyningene, så er vi operative på et blunk.

Ferga som kan styre seg selv

– Vi går inn i en tid der alt blir automatisert, og vi har systemer ombord her på Bastø Electric hvor du med få tastetrykk kan få den til å gå mellom Horten og Moss helt av seg selv.

– Ja, jeg ser jo at du ikke driver og styrer så veldig mye?
– Nei, men nå går vi bare på vanlig autopilot, forklarer Svein Erik. – På dette hjulet her har jeg stilt inn kursen manuelt. Men jeg kan også velge å la fergen gå på det vi kaller for «autocrossing». Ved å aktivere dette systemet vil Bastø Electric styre seg inn på den linja du ser på denne skjermen her og da følge den helt slavisk. Når vi så nærmer oss Horten, vil det gå en alarm for å minne meg på at jeg nå skal velge om jeg vil overta manuelt, eller om fergen skal fortsette inn til kaien via autodocking, og legge til automatisk. Men hvis jeg ikke gjør noen ting, vil fergen slakke av på farten og legge seg helt stille i en bestemt posisjon. Den vil altså ikke brase på land. Når jeg siden skal gå fra Horten, endrer jeg bare det vi kaller for seilingsretningen, og så kommer den nye ruta til Moss frem på skjermene. Da er det bare å trykke her, og dermed går ferga til Moss av seg selv.

– Likevel er dere to mann her i styrehuset?
– Ja, under overfarten og ved ankomsten er vi alltid to. Det er for å kunne overvåke hverandre litt, smiler Svein Erik og kikker bort på overstyrmann Raymond Vidergot i stolen ved siden av. – Dessuten er systemet vi bruker ennå ikke offisielt godkjent. Det er fremdeles under utvikling hos Kongsberg Maritime. Men vi har dispensasjon fra Sjøfartsdirektoratet for å prøve dette ut, da. Det er klart at så lenge du har med mennesker å gjøre, må det også være mennesker tilstede for å ta hånd om dem. En maskin kan ikke erstatte mennesker.

Fullstendig avhengig av å ha et godt team ombord

– For at alt skal fungere godt her ombord, er det viktig at vi har et godt miljø. Og det har vi her på Bastøfergene, fastslår Svein Erik. – Som kaptein er det jeg som har ansvaret, men jeg er egentlig ingenting uten hjelpen fra de andre her. For du må ha noen som tar hånd om det som er nede maskineriet, noen som tar fortøyningene, åpner baugporten og tar seg av alle andre oppgavene ombord. Så dette er et samspill. Vi er et team som jeg er fullstendig avhengig av.

Lades helt opp på kun 10 minutter

Vi nærmer oss Horten og ser at rullegardinet i fronten på ladetårnet begynner å heve seg, og den store «stikkontakten» som skal lade ferga kommer sigende ut. Når Bastø Electric har lagt til kai, og baugporten er senket, kan vi på den ene skjermen se at kontakten plugges i fergen.
– Hvor lenge må dere ligge her å lade før neste tur?
– Normalt sett ligger vi 12-13 minutter inne i Horten, og vi lader opp batteriene på 10 minutter, svarer Svein Erik. – Det er 11 000 volt som kommer ut av ladetårnet, og det lades med hele 7,3 MWh. Så det er ganske mye strøm.

– Foreløpig er det bare i Horten vi kan lade batteriene våre, fortsetter han. – Ladetårnet er kommet på plass i Moss, også. Men vi har ikke fått lagt strømkabel dit, ennå. Med ladingen vi får i Horten kommer vi oss over til Moss, og så et stykke tilbake igjen. Resten av veien må vi få strøm fra dieselgeneratoren ombord.

– Vi er i alt fire kapteiner som går på skift her ombord. Jeg er det vi kaller administrerende kaptein, som betyr at jeg har overoppsynet og hovedansvaret for Bastø Electric. Det er gjerne slik at hvis du er med på byggingen, så får du gjerne en sånn overkikador-rolle. Så på en måte er det min egen båt jeg nå har vært med på bygge. Da er du selvsagt opptatt å gjøre båten så bra som mulig. Og hvis du føler at den er blitt bra for deg selv, så er den gjerne bra for andre også, smiler Svein Erik Waskaas.