Skip to content

BYGGFAKTA: En global bedrift midt i Moss

Det startet i Sverige i 1936, da et enkelt sykkelbud syklet rundt og spredde verdifull informasjon om aktuelle byggeprosesser. I 1969 kom konseptet til Norge, og i dag, 50 år senere, er det fortsatt samme konsept som ligger til grunn for Byggfakta sin unike forretningsmodell.

Etter olje og gass er bygg – og anleggsbransjen den klart største bransjen i landet vårt. Byggfakta kartlegger prosjekter innen bygg og anleggsmarkedet og formidler denne informasjonen til sine kunder. 

– Prosessen har egentlig vært den samme fra dag én. Vi samler inn informasjon om prosesser før de er i gang. Kort fortalt er vår jobb er å fortelle de som jobber i bransjen om hvem, hva og hvor det bygges, slik at kjøpere og selgere kan knyttes sammen, sier marketing manager i Byggfakta, Tuva Viktoria Tiller.

«Kort fortalt er vår jobb er å fortelle de som jobber i bransjen om hvem, hva og hvor det bygges, slik at kjøpere og selgere kan knyttes sammen.»

Tuva Viktoria Tiller, Marketing manager i Byggfakta

Leverandør av prosjektinformasjon

Vår jobb er å kartlegge alle prosjekter innen bygg og anlegg og dele dette med kundene våre, sier Tuva Viktoria Tiller (tv) og Kari-Anne Kristensen. Foto: Ingeborg Øien Thorsland

Byggfakta teller i dag over 50 medarbeidere og har hovedkontor i M6 bygget på Verket i Moss. Bedriften bistår både offentlig og privat næringsliv, og leverer prosjektinformasjon til bygg – og anleggsbransjen i hele Norge, en tjeneste som har blitt stadig mer ettertraktet ettersom at årene har gått.

Tiller trekker frem hotellet som nå skal bygges på Verket som et eksempel.

– Vi kartlegger alle aktørene som er involvert i prosjektet, alt fra tiltakshaver, arkitekt, rådgivende fag og entreprenører. Tanken er at alle som jobber mot dette prosjektet, skal vite hvem de skal komme i kontakt med for å selge produkter og tjenester.

Relasjonsbygging som grunnsten

– Vi jobber på samme måte som før, men har endret innpakning. Alle våre kunder har en egen digital plattform, skreddersydd til deres segment. Vi tilbyr også prosjekt­databasen SMART og flere ulike analyseverktøy. 

Byggfakta har 15 rapportører som til sammen utfører nærmere 2000 intervjuer i uka. I snitt fanger de opp 500 nye og oppdaterte prosjekter i uka på bakgrunn av disse intervjuene.

For det viktigste er fortsatt å prate med folk og danne relasjoner.

– Takket være våre flinke rapportører fanger vi opp prosjekter fra tidlig fase og følger prosjektene etter hvert som de utvikler seg – og til prosjektene er ferdigstilt. Informasjonen vi får inn er helt unik, sier Tiller. 

Byggfaktas ansatte samlet utenfor kontorlokalene sine på Verket. Foto: Ingeborg Øien Thorsland

Kvinnetungt på nysalg

I mange salgsorganisasjoner er det ofte stor mannlig dominans. Hos Byggfakta er tendensen motsatt. Her er nysalg-teamet sterkt kvinnedominert, noe som rett og slett er litt uvanlig i denne bransjen. 

– Derfor er det ekstra gøy at alle vi har rekruttert i det siste har vært kvinner. Det er en spennende og viktig bransje. Og det er vel derfor stadig flere kvinner søker seg hit, forteller leder på nysalg, Kari-Anne Kristensen.

– Vi er en fremoverlent bedrift i konstant utvikling. Vi trenger alltid gode selgere, og gjerne folk med erfaring fra bransjen. Men du trenger ikke å kunne alt om bygg for å jobbe hos oss, smiler hun.

Fakta

Byggfakta er en del av Byggfakta Group, med mor­selskap i Sverige. 

I fjor gikk bedriften på børs i Stockholm. Flere oppkjøp av tilsvarende tjeneste­tilbydere i Storbritannia, Spania, Portugal, USA, Australia og Tsjekkia gjør at bedriften er en del av et globalt konsern.